MuKa DePAn IsLaMic PhOTos MotoSpOrt MeDIa LeLAGu ILmiAh Pc WoRld TutoRiaL ChaT RooM AboUt Me


Music Juke


~SeLAMAt DatANg Ke BLoG SaYA~

Selamat Datang Ke Blog saya, beberapa perubahan sedang dilakukan...kesulitan amat dikesali
"Dalam lemas hiruk kota, dalam seksa gelagak
manusia. kadang-kadang kita tak punya teman bicara, sedangkan hati masih
ingin berkata-kata. tentang kesakitan, tentang kegembiraan dan tentang
pengharapan..."

~SeLAMAt DatANg Ke BLoG SaYA~

Selamat Datang Ke Blog saya, beberapa perubahan sedang dilakukan...kesulitan amat dikesali
"Dalam lemas hiruk kota, dalam seksa gelagak manusia. kadang-kadang kita tak punya teman bicara, sedangkan hati masih ingin berkata-kata. tentang kesakitan, tentang kegembiraan dan tentang pengharapan..."

ISU KETUANAN MELAYU DAN HAK ISTEMEWA KAUM MELAYU


Panas didada-dada akhbar tentang apa yang diperkatakan oleh Wan Azizah (WA) mengenai seruan beliau agar orang melayu membakul sampahkan kETUANAN MELAYU . apa itu ketuanan melayu dan apa pula hakx2 istemewa orang melayu

ok.. untuk faham apa hak istemewa orang melayu.. klik link nei (baca)

ok... apa masalahnya pula dengan KETUANAN MELAYU NEI..

bukankah kalu kita ambil frasa tersebut.. ertinya orang melayu harus menjadi tuan...errm.. apa pendapat anda.. padahal ramai orang melayu yang berkerja di syarikat orang bukan melayu... dan bagi bangsa lain.. jika orang melayu itu sendiri mendabik dada mengatakan mereka tuan.. apa pula perasaan mereka... atau ianya hanya satu retorik untuk meraih simpati (sila baca ini)

bagaimana pula dengan masyarakat pribumi yang sememangnya kaum asal di negara ini.. adakah mereka sama seperti kaum cina , india atau kaum lain... padahal mereka lebih berhak pada negara ini.

bagi saya sendiri satu persoalan yang timbul adalah.. apakah bezanya kita dengan masyarakat yang lain... bukankah kita ini menjadi negara yang seperti sekarang kerana juga jasa bangsax2 lain..padahal rialitinya pncapaiaan bangsa melayu kita sendiri amat rendah.

apa lagi gunanya kita menghunus keris menjerit-jerit ingin ketuanan melayu itu disanjung tinggi padahal ianya meranap dan membuat perasaan lain terguris...

mereka yang bukan melayu telah diajar akan KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU, dan sudah tentu mereka faham benar akan kontrak sosial itu... lantas apa lagi gunanya KETUANAN MELAYU itu... adakah ianya perlu dalam situasi masa sekarang atau ianya harus dibakul sampahkan.. orang bukan melayu juga sama-sama membangunkan negara ini.

atau adakah retorik ini dijadikan isu bagi sesetengah pihak untuk melaga-lagakan dan akhirnya tercetus lagi pergaduhan kaum.. 

sudahlah.. rakyat sekarang sudah pandai berfikir dan retorik murahan itu sudah tidak releven pada zaman sekarang...

ada juga yang beria-ia mahu KETUANAN MELAYU itu disanjung.. padahal hidup mereka bukan lagi seperti orang melayu... malah mereka berkhidmat dengan setia pada orang bukan melayu sendiri...

malah ada juga antaranya mempunyai ipar duai yang bukan berbangsa melayu.. 

ohh tidakkah malu mereka bercakap tidak serupa bikin..


dan peribadinya bagi aku.. buang lah KETUANAN MELAYU itu. kerana kontrak sosial telah menyatakan HAK -HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU itu sendiri.dan ianya akan tetap ada untuk dihormati oleh orang bukan melayu.

dan adalah paling ditakuti ritorik KETUANAN MELAYU ini nanti akan menjadi api prmusuhan antara kaum dan terjadi lagi apa yang kita tidak kehendaki.

dan apa gunanya kita mengagung-agungkan KETUANAN ORANG MELAYU INI jika kita masih tidak pasti siapa bakal isteri kita, bakal menantu atau bakal ahli keluarga kita .. mungkinkah cina, india atau orang pribumi....



0 comments:

 
SpArK78 BloG WoRkshoP  |  Special Thanks to  |  PolItIC TaLk |  TeSt PaGE WoRkShoP |  SpArK78 Media Interactive