MuKa DePAn IsLaMic PhOTos MotoSpOrt MeDIa LeLAGu ILmiAh Pc WoRld TutoRiaL ChaT RooM AboUt Me


Music Juke


~SeLAMAt DatANg Ke BLoG SaYA~

Selamat Datang Ke Blog saya, beberapa perubahan sedang dilakukan...kesulitan amat dikesali
"Dalam lemas hiruk kota, dalam seksa gelagak
manusia. kadang-kadang kita tak punya teman bicara, sedangkan hati masih
ingin berkata-kata. tentang kesakitan, tentang kegembiraan dan tentang
pengharapan..."

~SeLAMAt DatANg Ke BLoG SaYA~

Selamat Datang Ke Blog saya, beberapa perubahan sedang dilakukan...kesulitan amat dikesali
"Dalam lemas hiruk kota, dalam seksa gelagak manusia. kadang-kadang kita tak punya teman bicara, sedangkan hati masih ingin berkata-kata. tentang kesakitan, tentang kegembiraan dan tentang pengharapan..."

Oh Tidak

Entah mana silapnya.. aku ditimpa satu lagi situasi yang paling aku taknak terjadi.... 

macam nei ceritanya.... desktop aku berkemampuan untuk simpan lebih kurang 480 gigabyte data.. dan sebab aku nei jenis bila ada data aku tak suka buat dengan tak semena-mena semua ruang yang ada untuk storage penuh dengan tiba-tiba.. huh.... so segala thumb drive dan portable hard disk aku guna kan sebaik mungkin.. dan pasng anganx2 untuk dapatkan hard disk yang lebih besar ( errr maksud aku ruang storage dia )

Alhamdullilah.. rezeki Allah beri... dan akhirnya aku ke Low yat plaza macam bias menyelit dan menyelinap setiap kedai untuk cari yang paling murah....

la..la..la..la.. dengan senang hati aku balik membawa "my presious "baru aku... sejibik hard disk western digital dengan kapasiti 1Terabyte bersama 32mb buffer ( kalu tak silap la) , dulu nak beli tak mampu.. since skrg dah murah cikit.. kumpul punya kumpul sambil tahan air liur masa lepak kedai mamak... dapat gak.. Alhamdullilah.. ( maybe bagi korang murah je.. tapi aku yang miskin nei... mane mampu nak kuar duit banyak-banyak)..

part senang hati dah cite kan.. sekarang part susah ati lak ye....

ok la.. camnei.. aku nei ade sihat hal bila merepair komputer orang.. percaya lah.. entah nape bila aku repair computer orang.. pastu aku mesti diUJI dengan bencana semula tak berapa nak jadi..kes nei terjadi lepas aku merepair komputer orang la nei.... takpe.. ujian tu pasti ade hikmah kan..... Insyallah akhir cerita nanti korang tau ape hikmah nye.

macam nei la.... aku masukkan hard disk baru tu kat pc... dan buat 4 partition.... kebiasaannya aku akan bagi-bagi partition tu mengikut jenis fail atau dokumen yang aku nak simpan....movie aku bubuh kat partition movie... music kat tempat musik.. e-book... kejex2 aku... software... so ikut kategori dan jenis la ye... senang dan tersusun..

hari yang sama lak.. kawan aku beli portable hard disk .. so sku pinjam dan transfer data dalam tu... mudah kerja aku bila ade portable beso macam tu..... sekali transfer jew... takyah berharix2 buat.. ( kenapa tak direct transfer jew erk... entah)..

ok la... kesilapan pertama yang aku lakukan ilah CUT & PASTE.. so data tu takde backup.. dan silap aku yang kedua ialah MEMANG AKU TAK WAT BACKUP PUN... so aku dengan bangga dan senang hati ingat semua keje transfering tu dah selesai.. dan aku tersenyum tersipux2 bangga bila aku tau storage aku pasni mampu tahan dalam 1taun lagi sebelum penuh..


entah mana silapnyer.. aku balik dan on pc... kat my computer aku nampak 8 partition hard disk aku dah takde id yang aku tulis ( rename) yang ade.. local disk E.. local disk F.. dan localx2 disk lain.. locomotive je takde.. aduh.. hati berdebarx2.. jantung rasa nak tanggal.. malapetaka telah terjadi. haissshhh...

dengan pantasnyer aku cuba melakukan CPR keatas pc aku.. huh.. 2 partition je mampu aku selamatkan.... partition MP3 aku yang kesemuanya berjumlah lebih kurang 97 gig setelah berhempas-hempas aku hempas pc tu dulu.. hasil usaha kawan-kawan yang rajin download dan memberi sumbangan lagu-lagi pada aku,... dan satu lagi partition aku simpan software yang kebanyakan crack dan patch dah ilang sebab anti virus dah makankan.. huh...

dan data-data yang ilang.. jengx2 jeng..

sume himpunan movie yang aku simpan....koleksi james bond.. cite antu.. lawak tak kering melayu yang tak berapa jadi.. cite movie yang leh dipanggil cite lagend... dan sebagainya.. huh.. takpe la.. aku leh kumpul dan convert lagi..... sedih.. tapi kurang menyedihkan.....letih nak kumpul balik jew...

dan PALING BUAT AKU TAK TENTU HALA DAN SEDIH.. partition library aku pun ranap...dalam tu adalah data yang sangatx2 aku jaga... antaranya 

1-E-book ( motocyle, guide, dan tah apex2 lagi tah )

2-tutorial photoshop, html, css.. dreamviewer,,, ilustrator... dan tah ape lagi

3- photoshop file.., word file, excel file... '

4- sentimental stuff.. gambar.. sms... video.. huhu... aku takkan dapat balik semua nei

4- backup hp aku... contact number dan detail...

dan tah ape tah lagi... semua benda yang aku sayang.. kat dalam nei la tempatnya...

dan yang pasti aku takkan dapat balik semua nei...m data tu akan terus hilang dan aku pasti akan merinduinya...


pasti ade yang pelik nape aku cakap macam nei.. percaya lah.. buat masa nei.. harta aku yang paling berharga adalah data-data tu.... perjalanan hidup aku berkait dengan semua data-data tu...anadai kata banjir or apax2... hard disk tu dulu aku selamatkan berbanding cpu tu sendiri.... 

"desktop rosak boleh ganti.. hard disk or data lost .. ermmm.. istifar banyak-banyak "

dari analisis dan post mortem yang aku buat... data lost tu berpunca dari MASTER BOOT TABLE CORRUP... mungkin puncax2 nye....

1- aku salah partition.. sepatutnya.. 1 primary dan 3 lagi logikal... tapi aku tak wat logikal partition... tapi acam mana lak mulax2 semua ok....

2- atau maybe gak cable problem hingga terjadi sikit curcuit eraption dan data terus lost..

3- tapi mungkin juga nei UJIAN TUHAN... sbb dia sayang aku dan uji kesabaran aku... 

so solution lepas nei... aku nak beli 1terabyete lagi sebijik dan buat data server untuk simpan file-file penting.... 

buat korang.. teruk rasanyer kalu data hilang sekelip mata.. pakai la program ape pun nak recover.. it never be the same.... so pastikan korang backup datax2 penting korang



0 comments:

 
SpArK78 BloG WoRkshoP  |  Special Thanks to  |  PolItIC TaLk |  TeSt PaGE WoRkShoP |  SpArK78 Media Interactive